לשמור על דיאטה בחגים

תזונה נכונה גם בחנוכה

חנוכה הוא חג המתאפיין במאכלים ספוגים בשמן ועשירים בקלוריות. מסורת זאת נשמרת לזכר הסיפור המקסים על פח השמן הקטן שנמצא בבית המקדש שהיה אמור להספיק להדלקת המנורה ליום אחד בלבד וקרה "נס" והוא הספיק לשמונה ימים. סיפור השמן מעלה סוגיה תזונתית חשובה מאוד, איך אפשר לצרוך שמן בכמות נכונה? אני נתקלת לא פעם בשאלות מעניינות בנוגע לסוגי שמנים, כמה מותר לאכול ביום? באיזה שמן כדאי לטגן או לבשל? ואם כבר אוכלים מטוגן כיצד ניתן להימנע מתחושת הצרבת המלווה לעיתים אכילת מזון זה. ראשית, אני רוצה לפתוח בכך, שכמובן לא להימנע מאכילת סופגניות או לביבות במהלך החג מכיוון שברגע שסופגנייה הופכת להיות "אסורה" היא הופכת להיות "נחשקת" ורצויה ביותר ולכן, ויתור עליה עשוי לגרור "פיצוי" באמצעות אכילת מאכלים עתירי אנרגיה/שומן אחרים, ולכן, יש לבדוק האם הויתור גורם לתחושת תסכול וחסך, במידה וכן, המנעות מאכילתה "הרת אסון…"

אז איך בכל זאת ניתן לאכול סופגנייה?

חשוב לדעת שככל ששטח הפנים של הסופגנייה שבא במגע עם השמן גדול יותר כך ספיגת השמן רבה יותר ולכן, מומלץ לצרוך 1/2 סופגנייה רגילה מאשר סופגנייה קטנה ששטח הפנים שלה שבא במגע עם השמן גדול יותר. כך נכון לגבי סופגניית הספינג' המפורסמת המכילה חור במרכזה, אשר תכיל יותר קלוריות ביחס לסופגנייה רגילה, למרות החור שבמרכז הספינג' .אם מחליטים להכין סופגנייה בבית ,מומלץ לטגן שמן קנולה מכבישה קרה- פעם כבישה קרה היתה כבישה באבן ריחיים אך היום, המושג מגדיר את השמן כשמן שניתן לחמם עד ל-80 מעלות וכן, שמן המופק בכבישה קרה שומר על הרכיבים התזונתיים שנמצאים בצמח המקור. יש להקפיד לזרוק את השמן לאחר הטיגון ולא לטגן בו טיגון נוסף על מנת להפחית ייצור של רדיקלים חופשיים שפוגעים בבריאותנו. עם אכילת הסופגנייה להקפיד לשלב 1/2 כוס חלב/יוגורט על מנת להפוך את אכילת הסופגנייה לארוחה מזינה ומשביעה למשך 3 שעות לפחות.

בנוגע ללביבות:

מומלץ להוסיף ללביבה חלבון כמו ביצה, גבינה, חלב וכך ניתן להקטין את כמות השמן הנספגת בלביבה ובנוסף מסייעים לתחושת השובע. מומלץ להוסיף ללביבות ירקות כמו: קישוא, גזר, דלעת, פטרוזיליה, כוסברה, בצל ירוק, כרובית, כרישה וכו' על מנת להעשיר את טעם הלביבה, בנוסף להעשירה בסיבים תזונתיים, ולהפחית את כמות הפחמימה (תפו"א/קמח לבן) בלביבה. ללביבה יש להוסיף ירקות טריים או סלט ירקות ויוגורט/גבינות ובכך ליצור ארוחת ערב מאוזנת ומשביעה. טיפ נוסף וחשוב ביותר הוא להעלות את הוצאות האנרגיה היומיות ע"י תוספת של הליכה יומית במשך 45-60 דק', רכיבה על אופניים או אפילו רק הימנעות משימוש במעלית בעבודה ועלייה במדרגות כבר תורמת ביעילותה לבריאותנו.(המלצה זו,טובה גם לימים שאחרי החג )

נועה שיטרית
דיאטנית קלינית M.Sc
מכון כושר "גוף ראשון"

למידע והרשמה

שם מלא

טלפון

דוא"ל

חדר כושר תל אביב

חייגו: 03-5246611

חדר כושר תל אביב גוף ראשון
מקפיץ אתכם מאז שנת 1988
מכון כושר בתל אביב

אנחנו גם בפייסבוק

Share